FAQ

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van de meest aan ons gestelde vragen. Mocht het antwoord op je vraag hier niet tussen staan, schroom dan niet om contact op te nemen via onderstaand contactformulier.

Waarom zijn jullie zo goedkoop?

Traditionele makelaars hebben nog te maken met een stukje verleden waardoor ze meer kosten moeten maken dan dat wij doen. Ze hebben vaak een mooi kantoorpand op een A1 locatie en personeel dat betaald moet worden. Al deze kosten moeten uiteindelijk door de klant -jij dus- worden betaald. Makelaar1 is vanaf het begin opnieuw opgebouwd en volledig geautomatiseerd. Wij vinden het belangrijk dat we goed bereikbaar zijn en houden contact via het internet, de telefoon en E-mail. Wel komt een van onze NVM- makelaars persoonlijk kennis met je maken om de opname van je woning te doen.

Komen er nog extra kosten bij?

Blijft het bij die € 595 of komen er nog kosten bij?

Onze tarieven zijn all inclusive, dus inclusief BTW en overige kosten. Zo weet jij als consument precies waar je aan toe bent en dat is wel zo prettig. Indien gewenst kunnen er wel aanvullende diensten worden afgenomen, maar ook hierbij weet je vooraf wat de kosten zijn.

Hoe zit het met het koopcontract?

 Het opstellen van het (voorlopig) koopcontract verzorgen wij volledig. Nadat je overeenstemming bereikt hebt met de koper(s) zorgen wij ervoor dat de koopakte opgesteld wordt. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken Voor Amsterdam geldt een uitzondering: hier stelt de notaris de koopakte op.Wij zullen voor woningen in Amsterdam geen koopovereenkomst opstellen.

Hoe is het om mensen zelf rondleiden/ de bezichtigingen te doen?

De meeste verkopers vinden het echt leuk om dit te doen. En dat is niet zo gek, want wie kent jouw huis beter dan jijzelf? Jij bent de expert en kunt vaak direct antwoord geven op vragen die de makelaar eerst bij jou moet nagaan. Bijvoorbeeld over de buurtbewoners – jij kent ze immers – of hoe lang het duurt om naar de dichtstbijzijnde supermarkt te lopen. Jij weet dit als geen ander. Je ontvangt zelf de potentiële kopers en leidt ze rond in jouw huis.

 

Heeft mijn woning een energielabel nodig voor de verkoop?

Met het energielabel wil de overheid eigenaren informeren over de energiezuinigheid van de woning. Ook is het stimulerend om energiebesparende maatregelen te nemen. Op het energielabel staat welke maatregelen voor de woning mogelijk zijn. Als verkoper ben je verplicht een geldig energielabel te tonen.

Hoe bepaal ik de vraagprijs?

Mocht je het lastig vinden om een vraagprijs te bepalen, dan mag je Makelaar1 vragen om een advies-vraagprijs. Deze is niet bindend. Je mag hier van afwijken.

Krijg ik een meetrapport?

Nee, je krijgt niet standaard een meetrapport van Makelaar1. Wij zullen langskomen op locatie om een NEN-meting te verrichten maar dit is geen meting voor een meetrapport. Het  is enkel voor intern gebruik en zal daarom niet worden verstrekt aan andere partijen dan Makelaar1. Het laten opstellen van een meetrapport is wel mogelijk. In de prijslijst zie je welke kosten hieraan verbonden zijn.

Wanneer ben ik in onderhandeling?

Verkoper en koper zijn in onderhandeling als de kopende partij een bieding heeft uitgebracht, waarop de verkopende partij heeft gereageerd door een tegenbod te geven. Een koper is nog niet in onderhandeling op het moment dat hij een voorstel uitbrengt op de woning en de verkoper nog niet gereageerd heeft met een tegenvoorstel.

Zijn jullie NVM lid?

Jazeker, Makelaar1 is al meer dan 10 jaar een ervaren NVM-lid. Meer informatie over de NVM kun je vinden op www.nvm.nl

Wat moet ik zelf doen?

Samen verkopen wij jouw woning. Hiervoor hebben wij 3 verschillende pakketten. Uw inzet is afhankelijk van de keuze van dit pakket. Kijk op onderstaande link voor onze pakket.

Hoe verschillen jullie van een traditionele makelaar

Als online makelaar onderscheiden wij ons van traditionele makelaars. Wij ondersteunen je bij alle belangrijke aspecten van verkopen van je huis, maar geven jou de vrijheid om zelf de controle te behouden. Zo doe je bijvoorbeeld zelf de bezichtigingen waardoor je aanzienlijk bespaart op de kosten van de makelaar.

Kan ik ook later foto's bestellen?

Het is mogelijk om later professionele foto’s te laten maken. Dat gaat eenvoudig via onze webshop. De fotograaf neemt dan contact met je op voor een afspraak en plant in principe binnen drie dagen de fotografie in.

Ik wil een pakket bestellen. Hoe werkt dat?

Via onze webshop bestel je eenvoudig het door jou gekozen pakket. Zodra je dit gedaan hebt, krijg je diverse formulieren toegestuurd die je kunt invullen zodat wij jouw woning snel op Funda kunnen zetten.

Ik heb een pakket besteld. Hoe gaat het verder?

Zodra je een pakket  besteld hebt, sturen wij je diverse formulieren toe. Verder neemt één van onze makelaars contact met je op om het traject te bespreken en een afspraak te maken voor de opname van de woning en het uitvoeren van de NEN2580-meting. Zodra wij de formulieren en de foto’s in ons bezit hebben, plaatsen we de woning zo snel mogelijk op Funda.

Wanneer komt de woning op Funda?

Zodra wij de gevraagde gegevens van jou hebben ontvangen, zetten wij de woning op Funda. Mocht je zelf op een specifieke datum voor plaatsing in gedachte hebben, dan is dat ook mogelijk.

Wat houden de drie dagen bedenktijd precies in?

Na het tekenen van het koopcontract heeft een koper nog 3 dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd mag een koper alsnog afzien van de koop zonder dat hij of zij hiervoor een reden hoeft op te geven.

Wie doet de bezichtigingen?

Als verkoper doe je zelf de bezichtigingen. Makelaar1 zal de bezichtigingsaanvragen naar jou doorsturen. Vervolgens mag je zelf de bezichtiging inplannen met de geïnteresseerde(n) en de rondleiding geven.

Welke partij kiest de notaris?

Als je een bestaande woning koopt, mag jij als koper kiezen bij welke notaris je de overdracht wilt laten plaatsvinden. De koper betaalt dan ook de notariskosten.

Bel me nu!

Vul je gegevens in en je wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

12 + 9 =

Kom in contact

Bij vragen kun je ons telefonisch bereiken op 013-3031154 of via het onderstaande formulier.

3 + 3 =